L'alimentació sana: una altra avantatge d'un pis tutelat

Dimecres, 2 de Agost de 2017

 

L'última etapa de la vida és aquella en la qual els canvis físics són evidents i han de ser controlats i pal·liats amb la presa d'una sèrie de mesures fonamentals per mantenir la qualitat de vida. De totes elles, la dieta és una de les claus més importants per aconseguir primer mantenir la salut i segon no perdre fortalesa física i mental.

 

Sol succeir que es donen massa casos de persones que viuen soles i que pateixen múltiples malalties amb conseqüències com la pèrdua de la mobilitat o de visió. L'ús continuat de medicació, que provoca efectes secundaris que incideixen en l'estat físic i mental, la solitud i altres factors concomitants són factors que provoquen que no es mengi correctament i que es descuidi la dieta. En aquests casos, és fonamental evitar aquesta actitud i apostar per una vida més saludable.

 

Recorda que el pas dels anys fa que el sistema digestiu i el metabolisme es lentifiquen. Progressivament, observaràs que les digestions són més pesades, que no elimines líquids de la manera en què ho feies amb anterioritat i que et costa més esforç perdre aquests quilos de més.

 

 

alimentació saludable

 

Per agilitzar el funcionament intern del seu cos, posar a punt el teu organisme i recuperar la vitalitat perduda hem redactat el present article. En el mateix, et exposarem tots els detalls que cal saber per portar una dieta saludable. Et donarem unes nocions bàsiques, et proposarem una dieta-tipus, t'aconsellarem sobre algun que un altre suplement i et resumirem el més important en la conclusió.

 

 

 

 

 

La dieta idònia, nocions prèvies

 

En la teva dieta has de tenir sempre present els següents conceptes:

 

- Els plats que preparis han de ser fàcils d'elaborar i amb ingredients naturals.

 

- Cuida la presentació. A millor imatge, més gana i millor efecte sobre el teu organisme.

 

- Menja en cinc ocasions i sempre en quantitats petites. Estimularàs teu metabolisme i el teu aparell digestiu.

 

- L'última menjar del dia ha de ser poc calòrica i molt lleugera (verdures, un làctic, etc.).

 

- Begudes, excloent l'aigua, i sucs s'han de prendre sempre entre àpats. Si no hi ha prescripció mèdica que ho impedeixi, podràs prendre un petit got de vi negre al dia. Evita els licors i altres begudes amb quantitats poc adequades de sucre com les energètiques. Alteren el funcionament del pàncrees i poden causar diabetis.

 

- Evita prendre refrescs amb cafeïna i limita la teva ingesta de cafè a dues tasses diàries. Si és possible, opta per les infusions, que són més saludables i beneficioses.

 

- Quan et sigui possible, fes de cada àpat una oportunitat per conversar amb altres persones i comunicar-te. Només així asociarás l'acte de menjar amb alguna cosa positiva.

 

- Dins de les teves possibilitats, no t'oblidis de donar-te un caprici alguna vegada. Aquest petit gest és més que necessari per tenir un al·licient relacionat amb la dieta.

 

 

piràmide nutricional

   

Un exemple de dieta

 

Si vius a apartaments per a majors, pensats perquè puguis seguir gaudint de la teva llibertat en tot moment, podries intentar seguir aquesta dieta-tipus per mantenir el teu estat de salut:

 

- Esmorzar: llet desnatada, pa o cereals integrals, melmelada o formatge amb poc greix.

 

- Mig matí: una infusió o una peça de fruita.

 

- Menjar: arròs, llegums o pasta. Carn blanca o peix blau a la planxa. Verdures com a guarnició. Fruita.

 

- Berenar: iogurt sense sucre o endolcit amb mel. Galetes, pa de pessic o pastes sense greix (vigila la informació nutricional i evita els que portin oli de palma).

 

- Sopar: sopa, pasta o verdures cuites.

 

- Abans de dormir: infusió o un got de llet calenta.

 

 

 

 

Altres aspectes importants

 

L'activitat és molt intensa en els pisos tutelats. En tenir la llibertat de moviments que sempre has desitjat, podràs triar entre menjar al restaurant de l'edifici (una opció magnífica si no vols cuinar) o en la cuina del teu pis. En ambdós casos, recorda que has d'ingerir una sèrie de minerals, de manera habitual, perquè el teu organisme no noti l'absència dels mateixos i no es produeixin estats carencials de incertes, o funestes, conseqüències.

 

Intenta reduir la ingesta de sal, en la mesura del possible. Elimina de la teva dieta habitual aperitius com les patates fregides de bossa i la pastisseria industrial. En ambdós casos, estaràs ingerint una enorme quantitat de greixos trans que afectaran els nivells de colesterol. És molt important que sàpigues que a la teva edat no tindràs la sensació de set que tenies abans. Hauràs beure de tant en tant per evitar la deshidratació.

 

 

hidratació

 

Seria molt útil que optases per afegir algun tipus de suplement per ingerir vitamines, proteïnes, minerals i tot el que necessites perquè el teu cos tingui energia, vitalitat i fortalesa. La ingesta de fibra la podràs obtenir a partir del pa o els cereals integrals. En cas de necessitar millorar el teu trànsit intestinal, és aconsellable prendre un suplement de fibra.

 

Resumim les quantitats aproximades de nutrients que has d'ingerir de la següent manera:

 

- Proteïnes (carn, ous, làctics): has de prendre un gram per quilo de pes. Recorda que has de prendre un cinquanta per cent de les esmentades i l'altre cinquanta per cent de proteïnes d'origen vegetal (soja, etc.).

 

- Hidrats de carboni (pasta, pa, cereals, fruites, llegums): han de formar entre el cinquanta i el seixanta per cent de la ingesta diària. El sucre i els dolços només han de formar el deu per cent d'aquest total.

 

-Greixos (embotits, carns vermelles, llet, mantega, formatges): aporten fins al trenta per cent de l'energia que necessites diàriament. Aposta per les poliinsaturats (presents en les sardines, el salmó, el pollastre, el verat i la tonyina) i usa sempre oli d'origen vegetal (blat de moro o gira-sol) per cuinar. Evita els greixos saturats (brioixeria industrial, aperitius fregits) i, si pot, elimínalas de la dieta.

 

- Consumeix més quantitat de peix, sempre a la planxa o en conserva -depenent de les teves nivells d'àcid úrico- que de carn. No et oblidi de l'ou i de prendre derivats lactis amb assiduïtat, si no tens cap malaltia que t'ho impedeixi.

 

- Mai oblidis que no pots menjar sempre el mateix i cuinat de la mateixa forma. Una solució per evitar aquest recurrent problema és apostar per comprar productes de temporada al mercat. Depenent de les verdures i les fruites que compris podràs anar canviant de receptes a mesura que avança l'any. És la millor manera de tenir una dieta variada, completa i saludable.

 

 

 

 

L'activitat física

Si resideixes en un dels apartaments per a majors que t'ofereixen tot tipus de serveis, i has optat per un pis amb cuina pròpia, comprendràs que hauràs d'anar a fer la compra per poder cuinar. Aquesta quotidiana activitat et permetrà no només seleccionar els ingredients dels seus plats, també t'ajudarà a tenir una activitat física més que recomanable. De la mateixa manera, podràs seguir comunicant-te amb altres persones, passejar, gaudir del sol i de la brisa i tenir una ocupació mental diària per menjar variat i de forma saludable. Moure és sinònim de salut, no ho oblidis.

activitat fisica

 

conclusió

Si vius a pisos tutelats et serà més senzill menjar al seu restaurant o bé cuinar a casa teva. En tots dos casos has de tenir en compte aquestes característiques:

- Menja de tot, evitant els greixos i els fregits. Canvia el plat habitual per un de menor grandària i no oblidis que, com diuen els britànics, en la varietat està el gust.

- Fruites, carn blanca, cereals integrals, lactis, ous, peix blau i verdures han de ser els aliments que més consumeixis. En tots aquests casos hauràs optar pels que estiguin en temporada per augmentar la varietat i aconseguir l'objectiu de no avorrir-menjant sempre les mateixes receptes amb els ingredients de sempre.

- Evita les begudes energètiques i les ensucrades, danyen el teu metabolisme i podrien provocar-te l'agreujament de les teves dolències. Si el teu historial mèdic t'ho permet, pren una mica de vi negre, un gotet, al dia. Segur que aquest al·licient canvia per sempre la teva forma de menjar.

saludable

- Dóna't un petit caprici en qualsevol moment. Amb aquest petit truc recuperaràs el teu gust pel menjar i per gaudir menjant.

- Quan et sigui possible menja amb més persones. Truca als teus familiars, als teus amistats o va a un bar o restaurant acompanyat per algú. Identifiqua menjar amb comunicar-te i et serà més senzill portar una dieta molt més saludable.

Esperem haver-te ajudat a conèixer quins són els secrets d'una dieta sana per a tu en aquesta etapa de la teva vida. Recorda sempre que la varietat d'ingredients i receptes, socialitzar i menjar el que t'agrada, però ben cuinat, són els pilars d'una dieta saludable per mantenir la teva energia, la teva vitalitat, la teva salut i les ganes de viure. Aconseguiràs, igualment, millorar la simptomatologia de qualsevol malaltia, si pateixes, i fins i tot veure la vida d'una altra manera. En la teva dieta estan les claus perquè el teu dia a dia sigui molt més suportable i natural. Pren bona nota d'aquests consells i comença a gaudir d'una de les millors etapes de la vida.

Et sembla interessant? ShareThis
Últimes entrades
Imagen de seguimiento